Lionne Broekman (36), service-coördinator
Lionne Broekman werkt sinds drie jaar bij FireX, waarvan twee jaar als service-coördinator. “En dan te bedenken dat ik een jaar eerder als personal assistant op het secretariaat binnen kwam”, lacht ze. Gek is het toch niet helemaal, want ze verrichtte in de periode op het secretariaat regelmatig hand- en spandiensten voor de serviceafdeling van de watermist-‘divisie’ van FireX. “Toen de service-coördinator daar wegging, vroegen ze me of die functie iets voor mij was. Ik trok de stoute schoenen aan en heb ‘ja’ gezegd.”
Dat ze voor Lionne kozen, en daarmee aangaven vertrouwen te hebben in haar kunnen én in haar wil, vindt ze bijzonder. “Heel fijn dat ze me deze kans gaven. Ik heb geen technische achtergrond, werkte vóór FireX bij een grote overheidsinstelling met tweeduizend man personeel en had vooral ervaring in regelwerk. Als je me zes jaar geleden had verteld dat ik nu in de eerstelijns service zou zitten, dan had ik hard gelachen.”
Machines en systemen
En toch is het afhandelen van storingen nu wat ze dagelijks doet. Veel meer nog zelfs. Want ze stuurt operationeel vijf servicemonteurs aan, maakt offertes en planningen, doet aan werkvoorbereiding en kijkt onderhoudsrapporten na. “Inderdaad, zonder technische opleiding, al heeft ‘techniek’ wel enige raakvlakken met waar ik opgroeide. Mijn ouders hebben een agrarisch bedrijf waar machines en systemen er gewoon bij horen.”
Geduldige uitleg
“In deze functie is vooral organiseren en plannen heel belangrijk”, gaat ze door. “En dat kan ik, daar heb ik ervaring in. Het hoofdstuk ‘techniek’ leer ik onder anderen van de servicemonteurs. Ik heb veel aan ze te danken: ze namen vanaf het begin de tijd om me van alles uit te leggen. Van de werking van een watermistsysteem tot de soorten storingen en hoe zij service verlenen. Dankzij hun geduldige uitleg kan ik nu zelf storingsmeldingen afhandelen, bijvoorbeeld door de klant te vertellen wat hij moet doen om de storing op te lossen. Is er haast bij, of gaat het om een ingewikkelder probleem, dan plan ik één van mijn collega’s in om langs te gaan.”
Op locatie
Ze benadrukt dat ze nog lang niet alles weet. “Elke dag leer ik wel weer iets nieuws. Dan gaat het niet alleen over techniek of service, maar ook over het leren kennen van onze klanten. En hoe zij onze systemen toepassen. Daarvoor ga ik af en toe mee met een servicemonteur om op locatie te kijken. Daar mag je gewoon tijd voor vrijmaken bij FireX, ook als je een binnenfunctie hebt zoals ik.” Ze vindt het pakket opleidingsmogelijkheden dat FireX biedt, eveneens de moeite van het vermelden waard. “Ook prettig: we hebben allemaal toegang tot de online trainingen van Good Habitz. Daar mag je gewoon gebruik van maken.”
Bereid elkaar te helpen
De sfeer in ‘haar’ serviceteam is goed, vindt Lionne. “Je ziet diezelfde sfeer overal binnen FireX. Iedereen kent elkaar, we zijn allemaal bereid elkaar te helpen. Zo spring ik weleens bij als een collega van de brandmeldinstallaties een dag vrij is. Dan neem ik zijn taken over. En andersom gebeurt dat ook. Ik werk parttime, dus iedere vrijdag is er een collega die de servicecoördinatie van de watermistsystemen op zich neemt.”
Kleinschalig karakter
De kleinschaligheid van FireX is tot Lionne’s blijdschap intact gebleven toen het in 2021 onderdeel werd van het grotere Kuijpers. “FireX blijft FireX. Maar we profiteren van de voordelen van een grote organisatie. En soms levert het leuke extraatjes op. Zo was ik onlangs bij een bijeenkomst voor Kuijpers-vrouwen in de techniek. Dat was hartstikke leuk. Verder is het heel handig dat allerlei aanvullende expertises zich in dezelfde organisatie bevinden, zoals HR-professionals, juristen en marketing- en communicatiespecialisten. Die hoef je dus niet extern in te huren, dit zijn gewoon je eigen collega’s.”