Mike Obbink (27), servicetechnicus
Mike Obbink is sinds ruim een jaar servicetechnicus bij FireX. “Maar ik kom uit een hele andere hoek, want ik ben opgeleid als automonteur”, vertelt hij. Die wereld was echter niet de zijne. Hij ging al snel aan de slag bij een leverancier van brandblusmiddelen. “Maar ook daar vond ik niet helemaal wat ik zocht. Ik miste de uitdaging.” Die vond hij wel bij FireX waar hij zich nu vastbijt in de techniek achter branddetectie. “Ik onderhoud nu kleine en grote brandmeld- en ontruimingsinstallaties die FireX bij klanten aanlegt. Ik zit hier helemaal op mijn plek.”
Zijn baan is belangrijk voor hem, vertelt hij. “Niet alleen vanwege de financiële zekerheid – ik heb twee kids en een eigen huis – maar ook omdat ik mijn dagen op een prettige manier invul. Een baan moet immers ook leuk zijn. Dat ik dagelijks bij onze klanten over de vloer kom, vind ik het meest interessante aan mijn werk. Je ziet dan hoe een gebouw in gebruik is. Hoe onze installaties bijdragen aan de veiligheid. Ik ben niet echt een man van de grote nieuwbouwprojecten. Geef mij maar serviceprojecten waar bijvoorbeeld ook programmeerwerk bij zit.” Om zich verder te specialiseren, volgde hij onlangs een cursus ‘onderhoudskundige’. “Binnenkort hoor ik of ik geslaagd ben.”
Te gast bij de klant
Mooie projecten waar hij als servicetechnicus bij betrokken is, vindt hij de datacenters (“indrukwekkend grote gebouwen vól hightech”) die FireX voorziet van watermistsystemen. Maar ook het Concertgebouw in Amsterdam vindt hij erg bijzonder. “Mooi om in zo’n monumentaal gebouw rond te lopen. Om te gast te zijn bij een opdrachtgever die trots is op zijn pand. Je komt op plekken waar anderen niet komen. Het hoort erbij in dit beroep om een pand tot in de kleinste hoekjes te zien of te leren kennen. Je bent immers bezig met het vergroten van de veiligheid. Dan is het Concertgebouw natuurlijk wel het neusje van de zalm.”
Ideeën spuien
Mike werkt deels in zijn eentje, maar gaat ook regelmatig met collega’s op pad. “Die mix van zelfstandig aan de slag gaan en samenwerken in een team is hier mooi in balans”, vindt hij. “Ik heb leuke collega’s, dat scheelt natuurlijk ook”, voegt hij er lachend aan toe. “FireX is sowieso een bedrijf waar best een hecht sfeertje hangt. Dat ken ik niet uit mijn vorige werkkringen. Daar was ik één van de meer dan honderd monteurs. Dat FireX me zo bevalt, komt omdat het wat kleiner is. Wat persoonlijker ook. Hier is ruimte om ideeën te spuien, je mening te geven. Daar wordt naar geluisterd. Je krijgt hier ook waardering als je iets goed doet, simpelweg omdat het wordt gezien. Dat vind ik echt een heel groot pluspunt.”
Baan met perspectief
Jezelf ontplooien, zoals Mike dat vanaf het begin wilde, wordt toegejuicht door FireX, merkt hij. “Als je hier aangeeft dat je een cursus of training wil volgen, wordt dat serieus opgepakt. Dat waardeer ik heel erg.” Zelf gaf hij al in zijn sollicitatiegesprek aan dat hij zich zo breed mogelijk wilde gaan ontwikkelen in de brandmeldtechniek. “Nu ben ik immers nog jong en heb ik nog alle energie om diep in de boeken te duiken.” Die wens resulteerde in zijn onlangs afgeronde cursus ‘onderhoudskundige’. “En binnenkort begin ik met de opleiding ‘Projecteringsdeskundige’. Mijn voorlopige doel daarna is om inbedrijfsteller te worden. FireX biedt me daar de kansen voor. Perspectief en uitdaging genoeg dus, en dat is precies waar ik naar op zoek was.”